Inklusion
Social Inklusion i Lilleskov
- er det pædagogiske omdrejningspunkt.
Det betyder, at vi til enhver tid skal vurdere vores læringsmiljø i forhold til de udfordringer og udviklingspotentialer, det enkelte barn har – vi skal hele tiden vurdere om det vi gør, er hensigtsmæssigt i forhold til, at alle børn har ret til deltagelse i meningsfyldte fællesskaber.
Hvornår kan vi tale om, at barnet er inkluderet?
- Når barnet hører til i en gruppe
- Når barnet deltager i sociale fællesskaber (gensidighed i sociale relationer)
- Når barnet deltager i læringsfællesskaber (kender koden for læring)
- Når barnet har læringsudbytte af læringsmiljøet
- Når barnet udvikler positive selvbilleder (selvtillid, selvrespekt og selvværd)
Hvornår kan man betegne Lilleskov som inkluderende ?
- Når inklusion er funderet i et fælles værdisæt og en fælles tilgang til børn
- Når praksis sætter fokus på alle børns deltagelsesbetingelser
- Når børnene er medskabere af hinandens læringsbetingelser
- Når alle læringsaktiviteter tilrettelægges, så børnenes forskellige sociale og faglige ressourcer inddrages i differentierede læringsfællesskaber
- Når der er åbenhed om børns forskellige udfordringer, så børn ved, hvordan de kan støtte hinanden
- Når forældre ses som en ressource og vi samarbejder om skabelsen af det gode læringsmiljø
Vi arbejder alle med udgangspunkt i denne tilgang og dette er med til at sikre det enkelte barn optimale muligheder for deltagelse og udvikling.